کارگاه آموزشی: ساخت یک صفحه‌ی لینکدین حرفه‌ای

🔹 ورک‌شاپ‌ها کلاس‌های ۲ ساعته‌ای هستند که در یک جلسه برگزار می‌شوند. موضوعات‌شان متنوع است. ارائه‌دهنده‌ها هم متنوع‌اند. گاه اساتید همین مدرسه‌ی لی کوآن یو، گاه اساتید سایر دانشکده‌ها و گاه مردانی از دولت سنگاپور. مثلا ورک‌شاپ دیروزی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در درس‌ها و تکالیف درسی و کارهای علمی بود. عنوان ورک‌شاپ خیلی جذاب به نظر می‌رسید. ولی از آن‌جا که هنوز علما در مورد هوش مصنوعی به جمع‌بندی نرسیده‌اند حرف خاصی برای گفتن نداشت. شاه‌کلید ورک‌شاپ یک فیلم یوتیوب بود در مورد فواید و ضررهای استفاده از هوش مصنوعی و چت‌جی‌پی‌تی در انجام تکالیف درسی و کارهای علمی دانشگاهی:
https://www.vox.com/videos/2023/12/12/23998858/ai-chatgpt-education-cheating

🔹 ورکشاپ امروزی در مورد ساختن صفحه‌ی لینکدین حرفه‌ای بود. ارائه‌دهنده خانم ایلین سیه بود که متخصص منابع انسانی بود و تقریبا از تمام دانشگاه‌های تاپ آمریکا یک مدرکی گرفته بود. ورک‌شاپ جمع و جور و خیلی خوبی بود. فایل ارائه‌اش را ضمیمه می‌کنم.
ارائه سه بخش داشت:

سه نظریه‌ی روانشناسی که می‌تواند باعث بهبود برند شما از طریق لینکدین بشود.
ده نکته‌ی پایه‌ای در مورد صفحه‌ی لینکدین.
ده نکته‌ی تکمیلی برای یک صفحه‌ی لینکدین بهتر.

🔻 سه نظریه‌ی روانشناسی چی‌ها بودند؟
یکی در مورد به یادآوردن بود. ما آدم‌ها معمولا اولین و آخرین و پرتکرارترین چیزها را بهتر به یاد می‌آوریم. اولین مواجهه با یک آدم، آخرین مواجهه با او و پرتکرارترین مضمون در موردش در یاد آدم‌های دیگر می‌ماند. بنابراین در طراحی صفحه لینکدین و نوشتن رزومه باید به این توجه کنیم که بقیه‌ ما را معمولا چگونه به ذهن می‌سپرند.
دیگری در مورد خواندن (البته به زبان انگلیسی) بود. آدم‌ها توی زبان انگلیسی معمولا در نگاه کردن به یک صفحه و خواندن نوشته‌های آن صفحه یک مسیر F مانند را طی می‌کنند. بنابراین سطر اول صفحه‌ی لینکدین خیلی مهم است. سطرهای پایینی باید کوتاه باشند. دوباره یک سطر بلند (مثلا معرفی کوتاه خود) جلب توجه می‌کند و بقیه عناوین صفحه باید تیتروار و خلاصه باشند.
سومی هم در مورد این بود که آدم‌ها چگونه ذهنیت خودشان را تغییر می‌دهند؟ معمولا ذهنیت آدم‌ها در تناقضه و ناهماهنگی تغییر پیدا می‌کند. یک تناقض را کشف می‌کنند. این تناقض موجب ناهماهنگی درونی‌شان می‌شود. سعی می‌کنند اطلاعات بیشتری کسب کنند. کم کم ناهماهنگی را در ذهن‌شان کم می‌کنند و به عقیده‌ی جدید می‌رسند. بنابراین وقتی اطلاعات قدیمی خودتان را دارید تغییر می‌دهید و می‌خواهید اطلاعات جدید بسازید به این مسیر ذهنی آدم‌ها باید توجه کنید.

🔻ده نکته‌ی پایه‌ای برای یک صفحه‌ لینکدین حرفه‌ای:
۱. آدرس صفحه‌ی لینکدین‌تان باید مطابق با نام‌تان باشد. حالت پیش‌فرض کلی عدد و این‌ها دارد پشت اسم‌تان. باید آدرس اینترنتی صفحه‌تان را بدون شماره و فقط بر اساس نام‌تان کنید. کار ساده‌ای هم هست.
۲. عکس صفحه‌ی لینکدین‌تان مهم است. یک عکس حرفه‌ای از صورت‌تان به عنوان پروفایل بگذارید و عکس ضمیمه هم حتما باید متناسب با شغل‌تان باشد.
۳. حتما کلمات کلیدی مربوط به خودتان را زیر اسم‌تان درج کنید. مثلا شغل‌تان، رده‌ی شغلی‌تان و… تحقیقات نشان می‌دهد که کارفرماها و بازدیدکنندگان لینکدین در درجه‌ی اول به عنوان شغلی فعلی، بعد به عناوین شغلی قبلی، به تاریخ شروع و پایان عناوین شغلی و.. نگاه می‌کنند. مدارک دانشگاهی در اولویت ششم چک شدن توسط بازدیدکنندگان لینکدین است.
۴. حتما اطلاعات مربوط به ارتباط‌گیری با شما در همان اول صفحه وجود داشته باشد: آدرس ایمیل‌تان، آدرس وب‌سایت شخصی‌تان، شماره تلفن، آدرس شبکه‌های اجتماعی در صورتی که مرتبط با شغل‌تان هست و…
۵. حتما عنوان شغلی‌تان مرتبط با کاری که انجام می‌دهید باشد.
۶. لینکدین این امکان را به شما می‌دهد که یک فایل پی دی اف به عنوان رزومه خروجی بگیرید. حتما توجه داشته باشید که اطلاعات موجود در این فایل رزومه کامل باشد و چیزی از قلم نیفتد. به قولی رزومه‌ی آفلاین و آنلاین شما یکی باشد.
۷. یک خلاصه‌ی چندخطی از کار فعلی‌تان (و اگر دنبال شغل هستید در مورد کارهای قبلی‌تان) و علائق‌تان در قسمت about داشته باشید.
۸. حتما قسمت شغل‌های قدیمی و خلاصه‌ای از وظایف‌تان در آن شغل‌ها را پر کنید.
۹. قسمت مهارت‌ها را بر اساس مهارت‌های شغلی، مهارت‌های نرم و مهارت‌های کلیدی که کارفرماها انتظار دارند پر کنید.
۱۰. پر کردن قسمت مدارک دانشگاهی و دوره‌های آموزشی یادتان نرود.

🔻 ده نکته‌ی تکمیلی:
۱. حتما مقاله‌ها، ویدئوها و تصاویری را که مرتبط با کار و علائق‌تان است در لینکدین به اشتراک بگذارید.
۲. حتما به نوشته‌های دیگران با استفاده از ایموجی‌ها و اکنش نشان بدهید.
۳. برای ارتباط‌گیری بیشتر روی نوشته‌های دیگران کامنت بگذارید.
۴. اگر از مطلبی خوش‌تان آمد آن را ری-پست کنید (از کپی پیست بپرهیزید) تا احترام خودتان به نویسنده را هم نشان دهید.
۵. به آدم‌ها پیام خصوصی بفرستید.
۶. برای ایجاد اعتماد از خودتان عکس، فیلم و یا صدا منتشر کنید.
۷. اگر جایزه‌ای گرفتید و افتخاری کسب کردید حتما آن را در لینکدین منتشر کنید.
۸. در نوشته‌های‌تان از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید یا خودتان هشتگ ایجاد کنید.
۹. اگر کسی کامنت منفی برای‌تان گذاشت حتما ایموجی لبخند و تشکر استفاده کنید و در جواب ازش تشکر کنید که نظر مخالف شما دارد.
۱۰. به صحبت‌ها و کامنت‌های مردم همدلانه گوش بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *