دایاسپورا در سه پرده، بررسی سه کتاب مهاجرتی به‌مناسبت روز جهانی مهاجران در شهرکتاب مرکزی

شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲،‌ شهر کتاب مرکزی میزبان نشست «دایاسپورا در سه پرده،‌ بررسی سه کتاب مهاجرتی به مناسبت روز جهانی مهاجران» بود. «دایاسپورا، مقدمه‌ای بسیار کوتاه» نوشته‌ی کوین کنی با ترجمه‌ی پیمان حقیقت‌طلب، «ساکن دو فرهنگ، دیاسپورای ارمنی در ایران» نوشته‌ی روبرت صافاریان و «افغانستانی‌ها در شهر تهران» نوشته‌ی دکتر پویا علاءالدینی سه کتابی بودند که در این نشست با مجری‌گری فاطمه‌سادات موسوی به آن‌ها پرداخته شد.

گزارش تصویری کوتاه این نشست در لینکدین شهر کتاب مرکزی قابل مشاهده است:


بدترین چیزی که دوری از وطن دارد، دلتنگی برای آدم‌ها و جاها و خاطره‌ها نیست. بدترین چیزش حتی این نیست که سرزمین محل سکونت تا چند نسلْ مهاجر را غریبه می‌داند. بدترینش این است که بعد از مدتی، سرزمین محل تولد هم غریبت می‌شمارد؛ و آنچه از «وطن» می‌ماند، خیالی در ذهن است، که دیگر هیچ‌جای جهان مصداقش نیست…

پویا علاءالدینی استاد دانشگاه با تألیف کتاب «افغانستانی‌ها در شهر تهران»، روبرت صافاریان مستندساز و نویسنده با کتاب «ساکن دو فرهنگ؛ دایاسپورای ارمنی در ایران» و پیمان حقیقت‌طلب با ترجمه کتاب «دایاسپورا مقدمه‌ای بسیار کوتاه»، دربارهٔ موضوع وطن برای مردمِ دور از وطن، شنبه نهم دیماه ۱۴۰۲در شهر کتاب مرکزی به گفت‌وگو نشستند.

فیلم کامل این نشست را از طریق کانال یوتیوب شهر کتاب مرکزی مشاهده کنید:

2 thoughts on “دایاسپورا در سه پرده، بررسی سه کتاب مهاجرتی به‌مناسبت روز جهانی مهاجران در شهرکتاب مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *